Po powrocie do Polski w lipcu 2023 roku, Pani „Kowalska” stanęła przed szeregiem wyzwań związanych z polskim systemem podatkowym. Jakie są jej obowiązki podatkowe? Czy przysługuje jej ulga na powrót? Jak powinna rozliczyć brytyjski zasiłek macierzyński?

Pani Kowalska (nazwisko fikcyjne) spędziła ostatnie dziesięć lat swojego życia w Wielkiej Brytanii, gdzie wraz z mężem i synem prowadziła ustabilizowane życie zawodowe i osobiste. Decyzja o powrocie do ojczyzny nie była łatwa, ale chęć bycia bliżej rodziny i korzeni przeważyła. W tym artykule dokładnie przeanalizujemy jej przypadek, przedstawiając szczegółowe wyjaśnienia oraz praktyczne porady. Zapraszamy do lektury, która może okazać się niezwykle pomocna dla każdego, kto planuje powrót do Polski po dłuższym pobycie za granicą – nie tylko z Anglii.

Opis sytuacji:

Pani przeniosła się z Wielkiej Brytanii do Polski, co wywołało pytania dotyczące jej obowiązków podatkowych. Interpretacja dotyczy trzech głównych kwestii:

  1. Ulgi na powrót.
  2. Obowiązku składania zeznań podatkowych za okres pobytu w Wielkiej Brytanii.
  3. Kwalifikacji brytyjskiego zasiłku macierzyńskiego jako dochodu.

Szczegółowe omówienie sprawy:

1. Ulga na powrót

Pytanie: Czy przysługuje Pani ulga na powrót?

  • Pani przeniosła się do Polski z Wielkiej Brytanii 5 lipca 2023 roku.
  • Zgodnie z przepisami, osoba, która przeniosła swoje miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
  • Ulga na powrót przysługuje, jeśli osoba przeniosła się do Polski po 31 grudnia 2021 roku i nie miała miejsca zamieszkania w Polsce przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające rok przeprowadzki.
  • Pani spełnia te warunki, więc przysługuje jej ulga na powrót w wysokości nieprzekraczającej 85 528 zł rocznie przez cztery lata podatkowe.

Planujesz powrót do Polski? Myślisz o skorzystaniu z ulgi na powrót?

Skontaktuj się z nami – zadzwoń whatsapp!

2. Obowiązek składania zeznań podatkowych

Pytanie: Czy istniała konieczność składania zeznań podatkowych za lata 2013-2022 w Polsce?

  • Pani była brytyjskim rezydentem podatkowym od 2013 roku do 5 lipca 2023 roku.
  • W tym okresie Pani podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, co oznacza, że opodatkowaniu podlegały jedynie dochody uzyskane na terenie Polski.
  • Pani nie uzyskiwała dochodów w Polsce w tym okresie, więc nie była zobowiązana do składania zeznań podatkowych w Polsce za lata 2013-2022.

Dokumenty potwierdzające rezydencję podatkową Pani Kowalskiej w Wielkiej Brytanii

Wielu osobom wydaje się, że skoro mieszkały za granicą przez wiele lat, to… wystarczy, że o tym powiedzą. Nie kłamią przecież – tak było w rzeczywistości. Wszyscy to potwierdzą! Tymczasem urzędy (nie tylko polskie) wymagają jeszcze szczegółowego UDOKUMENTOWANIA, że tak było. Samo słowo honoru nie wystarczy 🙂

Dlatego, aby udowodnić, że w latach 2013-2023 mieszkała na stałe w Wielkiej Brytanii, Pani Kowalska przedstawiła do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) szeroki zestaw dokumentów. Były to:

  • Listy z instytucji państwowych Wielkiej Brytanii: Oficjalne pisma, które potwierdzały, że przez ostatnie lata podatkowe Pani Kowalska i jej mąż byli brytyjskimi rezydentami podatkowymi.
  • Dokumenty zarobkowe: Formularze P60 za każdy rok od 2013 do 2023 oraz P45 za okres od 5 kwietnia do 1 lipca 2023 r. (mąż) i do 20 sierpnia 2023 r. (Pani Kowalska). P60 jest brytyjskim odpowiednikiem polskiego PIT, natomiast P45 to dokument wydawany po zakończeniu zatrudnienia u danego pracodawcy.
  • Status osiedlonego: Potwierdzenie nadania statusu osiedlonego (Settlement Status) dla Pani Kowalskiej, jej męża oraz ich syna, który posiada podwójne obywatelstwo.
  • Umowy najmu mieszkań: Umowy potwierdzające wynajem mieszkań w Wielkiej Brytanii w różnych okresach, świadczące o stałym miejscu zamieszkania.
  • Umowy z dostawcami mediów: Personalizowane umowy z brytyjskimi dostawcami energii, wody i gazu, obejmujące lata pobytu w Wielkiej Brytanii.

Dzięki tym dokumentom, Pani Kowalska była w stanie udowodnić swoją rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii, co miało kluczowe znaczenie dla oceny jej obowiązków podatkowych w Polsce po powrocie do kraju.

Analiza dokumentów dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Jeśli jednak ktoś myśli, że taki komplet dokumentów jest dla US w pełni wystarczający, to warto zapoznać się z fragmentem opinii Dyrektora KIS analizującym ich treść:

Dla potrzeb dokonania interpretacji ww. przepisu, należy sięgnąć do Komentarza Modelowej Konwencji OECD. Głównym celem Modelowej Konwencji OECD jest umożliwienie rozwiązywania w sposób jednolity najczęściej występujących problemów w zakresie międzynarodowego prawnego podwójnego opodatkowania. Zgodnie z zaleceniami Rady OECD, państwa członkowskie przy zawieraniu lub rewizji dwustronnych konwencji powinny stosować się do Modelowej Konwencji i do interpretacji zawartej w Komentarzu do tej Konwencji. Postanowienia Konwencji zyskały powszechne (światowe) uznanie wyrażające się włączaniem ich do większości dwustronnych umów. Wiele umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, które zawarła Polska z innymi krajami została sporządzona w zgodzie z postanowieniami Modelowej Konwencji OECD, w tym Konwencja zawarta między Polską a Wielką Brytanią.

Według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania. Istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.

W zakresie powiązań gospodarczych, wyjaśniam, że jest to miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są: miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.

Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.

Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik ma miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce płaci podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku i jego uzupełnieniu, 5 lipca 2023 r. przeniosła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski z Wielkiej Brytanii, gdzie przebywała Pani na stałe od 31 sierpnia 2013 r. Przedmiotowy wniosek dotyczy natomiast przychodów osiągniętych przez Panią:

·         przed 5 lipca 2023 r., tj. w latach 2013-2022 ze stosunku pracy (umowa o pracę na czas nieokreślony);

·         zarówno przed, jak i po 5 lipca 2023 r., tj. od 15 listopada 2022 r. do 20 sierpnia 2023 r. z zasiłku macierzyńskiego („matternity pay”).

Po przeprowadzeniu analizy Pani sprawy, stwierdzam, że na gruncie opisanego stanu faktycznego oraz przywołanych przepisów prawa, co do przychodów osiągniętych przez Panią od 31 sierpnia 2013 r. do 5 lipca 2023 r. na terytorium Polski miała Pani jedynie ograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ww. ustawy, objawiający się w podleganiu obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem, Pani brytyjskie dochody (przychody) w przedmiotowym okresie – tj. ze stosunku pracy oraz z zasiłku macierzyńskiego – nie podlegały opodatkowaniu w Polsce, w związku z czym nie była Pani zobowiązana do ich rozliczenia w zeznaniach podatkowych i opodatkowania w Polsce.

Tym samym, Pani stanowisko, zgodnie z którym nie musi Pani składać zeznań podatkowych za lata 2013-2022 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna nr 592017

3. Kwalifikacja brytyjskiego zasiłku macierzyńskiego

Pytanie: Czy brytyjski zasiłek macierzyński powinien być zakwalifikowany jako dochód w Polsce?

  • Brytyjski zasiłek macierzyński, który Pani otrzymywała do 20 sierpnia 2023 roku, podlega ocenie według polskiego prawa podatkowego od momentu zmiany rezydencji podatkowej na polską.
  • Zasiłki macierzyńskie z Wielkiej Brytanii są traktowane jako dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce.
  • Od momentu zmiany rezydencji podatkowej (5 lipca 2023 r.), zasiłek macierzyński powinien być rozliczony jako dochód w Polsce.

Tutaj dyrektor KIS powołał się na fakt zmiany miejsca zamieszkania przez Panią Kowalską i rezydencji na Polskę 5 lipca 2023 r. – czyli w okresie gdy miała już w Polce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy – wskazuję, co następuje.

Konwencja polsko-brytyjska nie określa specyficznych zasad opodatkowania zasiłków macierzyńskich, niestanowiących wynagrodzenia ze stosunku pracy, zatem należy zakwalifikować je jako inne dochody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej:

Części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zasiłki macierzyńskie z Wielkiej Brytanii otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terenie Polski, określone w art. 21 ust. 1 ww. Konwencji, podlegają zatem opodatkowaniu tylko w Polsce.

Oznacza to, że do ich opodatkowania stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego obowiązujące w danym roku podatkowym.

Wnioski:

  1. Ulga na powrót: Pani przysługuje ulga na powrót, która wynosi do 85 528 zł rocznie przez cztery lata podatkowe.
  2. Brak obowiązku składania zeznań podatkowych: Pani nie miała obowiązku składania zeznań podatkowych za lata 2013-2022 w Polsce, gdyż była brytyjskim rezydentem podatkowym.
  3. Brytyjski zasiłek macierzyński: Od momentu przeniesienia rezydencji podatkowej na Polskę, brytyjski zasiłek macierzyński należy rozliczyć jako dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce.

Jak widać na powyższym przykładzie temat powrotu do kraju tak, aby „załapać się” na ulgę podatkową i nie musić martwić się koniecznością płacenia drugi raz podatków – tym razem w Polsce – jest bardzo skomplikowany i należy przygotować się do niego bardzo starannie.

Zachęcamy zawsze do skorzystania z usług profesjonalnych doradców i usług Biura Rachunkowego Precyzja.